Het Bel-me-niet-register kreeg 65 procent van de stemmen en liet daarmee de
nummers 2 (Windows 7) en 3 (iPhone 3Gs) ver achter zich. Consumenten die
zich bij www.bel-mij-niet.nl inschrijven, zijn daarna verlost van
opdringerige verkooptelefoontjes.

Consumentenbond-directeur Bart Combée: "Het Bel-me-niet Register is een
belangrijk wapen in de strijd tegen ongewenste telefoontjes van bedrijven.
Het is opgenomen in de wet en bedrijven die toch bellen kunnen rekenen op
een fikse boete."

OV-chipkaart flater
In de uitverkiezing riepen de deelnemende consumenten de OV-chipkaart uit tot
grootste flater. "Misschien zijn het opstartproblemen, maar de OV-chipkaart
geeft nog te veel narigheid. Gedoe met in- en uitchecken, onterecht
afgeschreven bedragen, onduidelijkheid bij het overstappen en soms een
hogere ritprijs", aldus Combée.

"Niet voor niets zeggen wij dat de strippenkaart en het papieren treinkaartje
moeten blijven tot de chipkaart zijn waarde heeft bewezen en de overgrote
meerderheid is overgestapt. Consumenten moet je verleiden, niet dwingen."

Aantal deelnemers
Ruim 16.000 consumenten brachten hun stem uit voor de jaarlijkse prijzen voor
beste en slechtste product. Zowel voor de topper als de flater waren er tien
genomineerden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl